🔥 4 – Czwarty element MODELU BIZNESOWEGO:
✅ RELACJE Z KLIENTAMI
Ten element modelu biznesowego zawiera charakterystykę relacji, jakie łączą firmę z przedstawicielami konkretnego segmentu klientów.
Firma powinna precyzyjnie określić, jakiego rodzaju relacje pragnie budować z poszczególnymi segmentami swoich klientów.
Relacje te mogą mieć różny charakter: od bardzo osobistych do w pełni zautomatyzowanych.
Firma może budować relacje z klientami, mając na względzie osiągnięcie następujących celów:
• pozyskiwanie klientów,
• zatrzymywanie klientów,
• zwiększanie sprzedaży (wzrost wartości transakcji).
Kiedyś operatorzy telefonii komórkowej kierowali się w swoich działaniach z zakresu budowania relacji z klientami chęcią szybkiego pozyskiwania dużej liczby nowych użytkowników. Służyło temu udostępnianie klientom niemal darmowych aparatów. Gdy rynek się nasycił, operatorzy zmienili strategie i teraz koncentrują się na zatrzymywaniu klientów i zwiększaniu przychodów generowanych przez poszczególnych użytkowników.
Doświadczenie, jakie klient wynosi z kontaktów z firmą, zależy w znacznym stopniu od ukształtowania tego właśnie elementu modelu biznesowego.